Abswoude Autopromenade

Noordwijk 
Honda

Eerste kennismaking met de nieuwe Honda Civic Tourer

12-08-2013

In aanloop naar de officiële onthulling op de Frankfurt Motor Show in september 2013, geeft Honda al een paar details van de Honda Civic Tourer vrij.  De Civic Tourer, die begin 2014 op de markt komt, is leverbaar met een 1.6 liter i-DTEC motor uit de Earth Dreams Technology serie of met een 1.8 i-VTEC, handgeschakeld of automaat.

Zeer sterke punten van deze nieuwe Civic zijn de bagageruimte, die met 624 liter de grootste in zijn klasse is, en de bijzondere styling.

De nieuwe Civic Tourer is ontworpen en ontwikkeld in Europa, zodat het R&D-team van Honda alle ruimte had om het creatieve en technische proces te sturen. Het slanke en geraffineerde uiterlijk doet niets af aan de gebruikersvriendelijkheid van de Civic Tourer. De Civic Tourer biedt uitzonderlijke veelzijdigheid en functionaliteit met een buitengewoon grote inhoud van 624 liter bagageruimte (inhoud laadruimte met de stoelen omhoog, gemeten tot de hoedenplank).

De nieuwe Civic Tourer

De nieuwe Civic Tourer

De Civic Tourer wordt geleverd met ofwel de 1.6 liter i-DTEC motor uit de Earth Dreams Technology serie, of met de 1.8 i-VTEC benzinemotor met handgeschakelde of automatische transmissie. Een geheel nieuw adaptief dempingsysteem (Adaptive Damper System, ADS) vergroot de stabiliteit en het comfort bij uiteenlopende rijcondities en belading.

De Civic Tourer wordt gebouwd in Honda’s fabriek in de UK en zal begin 2014 in Europa geïntroduceerd worden.

‘Op het eerste oog is meteen duidelijk dat de Civic Tourer niet lijkt op andere stationwagons. De Civic Tourer heeft een andere balans en aantrekkingskracht.’ Adrian Killham, Large Project Leader Civic Tourer.

De benzinetank van de Civic Tourer is op dezelfde unieke wijze in het midden van de wagen geplaatst als bij de 5-deurs Civic. De tank bevindt zich onder de voorstoelen waardoor de Civic Tourer een zeer royale binnenruimte en Honda’s ‘magic seat’-formatie heeft gekregen.

De Civic Tourer heeft een toonaangevende binnenruimte, zowel in het C- als D-segment. De laadruimte biedt bijvoorbeeld plaats aan 2 mountainbikes of 3 grote Samsonitekoffers, die door de afdekhoes uit het zicht kunnen worden genomen.

  • 624 liter laadruimte (achterstoelen omhoog, gemeten tot het raam)
  • 1668 liter laadruimte (achterstoelen neergeklapt, gemeten tot het dak)

Er is een klein compartiment waarin de afdekhoes weggeborgen kan worden als deze niet gebruikt wordt.
Daarnaast is er extra opslagruimte in de vloer van de kofferbak en is de hoogte van de drempel met 137 mm* ten opzichte van de 5-deurs Civic verminderd, waardoor ook het inladen van grote objecten makkelijker wordt.

Honda’s unieke Magic Seats vergroten de gebruiksvriendelijkheid en de ruimte binnen de Civic Tourer aanzienlijk. De achterstoelen kunnen in één beweging neergeklapt worden en de vloer van de kofferbak is ten opzichte van de vijfdeurs Civic iets verhoogd, zodat een geheel vlakke laadruimte ontstaat als de stoelen zijn neergeklapt.

De zittingen van de achterstoelen kunnen eveneens opgeklapt worden, waarmee ruimte ontstaat voor het vervoeren van hoge objecten. De 60:40-deling van de achterbank biedt nog meer mogelijkheden voor het vervoeren van passagiers en lading tegelijkertijd. Ook geeft dit een extra inlaadmogelijkheid als de laadruimte achter beperkt is.

Uitvoeringen

De Civic Tourer komt beschikbaar met de 1.6 liter i-DTEC motor uit de Earth Dreams Technology serie of met de 1.8 liter i-VTEC benzinemotor, handgeschakeld of automaat.

1.6 i-DTEC

De 1.6 i-DTEC dieselmotor is voor het eerst gebruikt in de 5-deurs Civic en daaropvolgend in de vernieuwde CR-V. Het is de eerste motor uit de Earth Dreams Technologie serie die in Europa is geïntroduceerd.

De filosofie achter de Earth Dreams Technology is om een indrukwekkend evenwicht te bereiken tussen een zuinig brandstofverbruik en goede prestaties. Dit geldt zeker voor de Civic Tourer.

De 1.6 i-DTEC motor is samengesteld uit een aluminium cilinderkop die verbonden is aan een ‘open deck’-aluminium blok. Het is de lichtste dieselmotor in zijn klasse. Mechanische frictie is verminderd tot een niveau vergelijkbaar met dat van een benzinemotor. Alle draaiende delen zijn zorgvuldig geoptimaliseerd om de wrijving te verminderen, wat bijdraagt aan de uitstekende zuinigheid terwijl het rijplezier van de nieuwe Civic Tourer behouden is.

De 1.6 i-DTEC  motor is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en is gebouwd in Honda’s fabriek in de UK, waar ook de Civic Tourer gebouwd gaat worden.

Adaptief dempingsysteem (Adaptive Damper System, ADS)

De Civic Tourer is voorzien van een innovatief adaptief dempingsysteem. Dit is voor het eerst dat een adaptief dempingsysteem achterin een productieauto geplaatst wordt. Het systeem heeft drie instellingen: comfort, normaal en dynamisch, alle drie ontwikkeld op het vergroten van stabiliteit en comfort bij diverse beladingen en verschillende rijomstandigheden. De Civic Tourer is hierdoor comfortabel op snelwegen, maar doortastend en vlot wanneer hoge prestaties gevraagd worden.

‘Door deze techniek op deze wijze te introduceren, verwachten we dat veel consumenten de voordelen van dit geavanceerde systeem zullen kunnen ervaren,’ zegt Adrian Killham, Large Project Leader.

Vijfdeurs Civic vs. Civic Tourer

Vergelijking Vijfdeurs Civic Civic Tourer
Afmetingen (lxbxh) 4285/1770/1440 4520/1770/1440*
Bagageruimte/liters 477 624*
(stoelen omhoog, gemeten tot aan het raam)  
     
Bagageruimte/liters 1378 1668*
(stoelen neergeklapt, gemeten tot aan het dak)  
     
Laadhoogte (mm) 702 565*

 

*(interne cijfers van Honda)